Het rijden van de Ha Giang Loop in het noorden van Vietnam is een absolute must-do tijdens je reis door Vietnam. Het berggebied tussen het dorpje Ha Giang en de Chinese grens is één van de meest indrukwekkende regio’s in Vietnam, vanwege het prachtige, groene landschap. Je kunt de tocht rijden in drie of vier dagen, maar het vereist wel de nodige rijervaring op de motor, want de wegen zijn smal, hier en daar slecht onderhouden en er zitten veel haarspeldbochten in de weg. Je kunt de Ha Giang Loop zelfstandig rijden of een tour boeken met een groep. In dit blog beschrijf ik van dag tot dag hoe onze 3-daagse tocht is geweest en deel ik handige tips.

Zelfstandig rijden of een tour boeken?

Je kunt de Ha Giang Loop zelfstandig rijden of een tour boeken met een groep. Zelfstandig de Ha Giang Loop rijden is ongetwijfeld een hele bijzondere ervaring. Het voordeel van zelf rijden is dat je alle vrijheid hebt om te bepalen hoe lang je over de tocht doet, waar en wanneer je wilt stoppen onderweg en waar je ’s avonds gaat slapen. Ook hoef je de Ha Giang Loop niet in drie of vier dagen af te ronden, maar kun je zelf bepalen hoe lang je weg blijft. Het nadeel van zelf rijden is dat je zelf de route moet uitzoeken en moet zorgen voor eten en drinken en een accommodatie. Ook mis je wellicht de gezelligheid van een groep en kun je niet direct hulp verwachten, wanneer er onderweg iets gebeurd.

Wij hebben ervoor gekozen om de Ha Giang Loop te rijden met een groep. Ook binnen de groep kun je zelfstandig rijden, maar je kunt er ook voor kiezen om achterop te gaan bij een Easy Rider. Dit zijn ervaren motorrijders die de route op hun duimpje kennen. Het voordeel van een tour boeken met een groep is dat alles voor je geregeld is onderweg. Denk aan lunch, diner en een slaapplek. De gidsen kennen de route uit hun hoofd, dus je hoeft alleen maar te volgen en daarnaast is hulp altijd nabij als er iets gebeurd. Je leert tijdens de tocht veel nieuwe mensen kennen en de avonden in de homestays zijn onwijs gezellig! Een nadeel van een tour met een groep is dat je minder vrijheid hebt. Er wordt een strakke planning aangehouden, waardoor je zelf niet kan bepalen waar en wanneer je wilt stoppen onderweg. Ook zijn de accommodaties voor de nacht van tevoren vastgelegd en je zult altijd met meerdere mensen op een kamer slapen.

We hebben de tour geboekt via Jasmine Hostel. Dit is een hostel in het centrum van Ha Giang, waar veel jongeren de tour boeken. De motoren zijn van goede kwaliteit en het personeel is jong en enthousiast. Wij hebben onwijs genoten van onze tour en het is ongetwijfeld één van de mooiste ervaringen geweest tijdens onze reis.

Ha Giang Loop – Dag 1

Vanmorgen stond om 8.00 uur de wekker. Na een douche en een goed ontbijtje, gingen we om 9.15 uur op pad naar Jasmine Hostel. Vanuit hier start onze tour over de Ha Giang Loop. Nadat we ons papierwerk hadden afgehandeld en bescherming hadden meegekregen, was het wachten op de briefing. Om 10.15 uur moesten we allemaal verzamelen in de lobby en ging er een vrouw op het podium staan met een microfoon. Ze nam ons met de nodige disclaimers mee langs de route voor de komende dagen.

Na de briefing werden de groepen bekendgemaakt en mochten we mee met onze gids. Buiten deden we onze bescherming om en bonden we de tassen achterop de motor. Anderhalf uur later konden we eindelijk vertrekken. Een groep van 10 man reed achter de gids aan door een adembenemend landschap. Onderweg stopten we op verschillende uitzichtpunten, maar tussendoor kon ik ook veel zien, omdat ik achterop zat. Vandaag scheen de route nog niet op z’n moeilijkst te zijn. Rond 17.00 uur kwamen we aan bij de homestay, waar we vannacht zullen verblijven. We slapen met z’n twaalven op een kamer.

Wij hielden het snel voor gezien in die slaapzaal en gingen buiten een potje Skipbo doen. Hier sloten al snel een aantal anderen bij aan en zo hebben we dit spelletje ook moeten uitleggen aan een Franse, een Portugees en twee Duitsers. Om 18.30 uur konden we aan tafel en kregen we heerlijk lokaal eten voorgeschoteld. Lekkere springrolls, rijst, groenten en vlees. Tevens kregen we allemaal een shotje ‘Happy Water’ wat echt een gore, lokale sterke drank is. Er hing een hele leuke sfeer tijdens het eten en dat was het startsein voor een gezellige avond. De tafels werden aan elkaar geschoven, de muziek ging harder, nog meer shotjes en karaoke! Om 22.30 moest het echt stil worden en gingen we dus allemaal rustig richting ons bed, maar dat was prima, want dag 2 schijnt een pittige dag te worden.

Ha Giang Loop – Dag 2

Dag 2 van de Ha Giang Loop begon vrij vroeg na een vrij beroerde nachtrust. Je snapt dat het niet de hele nacht muisstil is, wanneer je met twaalf mensen in een kamer ligt. Nadat we hadden ontbeten en onze spullen gepakt hadden, was het tijd om onze route te vervolgen. Vandaag zou iets moeilijker zijn dan gisteren, omdat we nog meer de hoogte in zouden gaan en dit doe je hier natuurlijk op de welbekende slingerwegen.

Onze eerste stop was op een mooi uitzichtpunt, waar de lokale bevolking rustig zat toe te kijken. Vanaf dit punt kon je mooi zie hoe de weg door het landschap kronkelde. We reden verder langs prachtige vergezichten en af en toe kwamen we door een klein dorp. De tweede stop was bij een uitzichtpunt op de grens met China, dat we vanaf de top konden zien liggen. Daarna was het nog een aantal kilometer tot onze lunchstop. Na de lunch was het nog ruim een uur rijden naar onze homestay. Onderweg stopten we nog bij de Sky Walk, wat een smal pad was langs een intens diepe afgrond. Hier hoefden we gelukkig niet met de motor overheen, maar dit mochten we lopen. Je mond viel werkelijk open van het prachtige uitzicht vanaf dit wandelpad. Rond 16.00 uur kwamen we uiteindelijk aan bij de homestay. Hier is het nog iets primitiever dan afgelopen nacht en slapen we met 16 man in een ruimte op de grond, maar dit hoort gewoon bij de ervaring en is ook wel weer leuk. We checken in, kiezen een bed uit en gaan daarna in de tuin een spelletje doen met elkaar. Hier sluiten nog een paar Nederlanders bij aan uit een andere groep en met hen is het super gezellig. We eten ook met z’n allen, wat vanavond zowaar heerlijk Vietnamees was. Daarna doen we nog een paar drankjes, totdat we allemaal toe zijn aan onze nachtrust.

Ha Giang Loop – Dag 3

Dag 3 van de Ha Giang Loop begon natuurlijk ook weer redelijk vroeg. Na het ontbijt zijn we eerst afgedaald naar de groene rivier, die we al vaker vanaf boven hadden gezien. Hier hadden we een boottocht van een klein uurtje tussen indrukwekkende rotspartijen door. Na de boottocht stond er een pittige route op de planning van 190 kilometer terug naar Ha Giang. De eerste twee uur reden we over een ondergrond van zand, stenen en gruis. Dit was erg moeilijk te rijden en het was dan ook een enorme opluchting toen de bumpy road eindelijk weer overging in normaal asfalt.

Al snel was het tijd voor de lunch en na de lunch werd onze groep opgesplitst. Een deel van de groep ging voor de 4-daagse tour en dus een andere kant op dan wij, omdat wij maar 3 dagen doen. Dit is echter meer dan zat, want we merken dat we aardig vermoeid zijn. 2 nachten met weinig slaap, weinig privacy en weinig comfort beginnen ons aardig op te breken en daarnaast zijn de dagen op de motor ook best lang en vermoeiend. De rest van de middag is het een kwestie van door kachelen naar de finish. Om 17.00 uur kwamen we weer veilig en wel aan bij Jasmine Hostel, waar we de motor weer in konden leveren.

Praktische tips

• Als je genoeg tijd hebt, is het aan te raden om voor en na de tour een nacht in Ha Giang te slapen. Zo ben je ervan verzekerd dat je uitgerust aan de route begint en wanneer je terugkomt, zal je ook toe zijn aan een goede nachtrust. In het dorpje Ha Giang zijn genoeg hostel en hotels te vinden, waar je voor weinig geld een nachtje kunt slapen. Tip: Wij sliepen zowel voor als na de Ha Giang Loop in hetzelfde hotel, waardoor we onze grote backpacks hier gedurende de tour achter konden laten.
  • Neem niet te veel bagage mee. Alles wat je meeneemt, moet achter op de motor, dus het is niet handig om je grote backpack mee te nemen. In de winter kan het erg koud zijn en is het verstandig om een jas, handschoenen en een muts mee te nemen. In de zomer ligt de temperatuur hoger, maar ’s avonds kan het afkoelen, dus een licht jasje of een trui is geen overbodige luxe.
  • Als je een tour boekt met een groep, slaap je ’s avonds in een slaapzaal. Om te voorkomen dat je de hele nacht wakker ligt van het gesnurk van je buurman, is het verstandig om oordoppen en een slaapmasker mee te nemen.
  • De beste reistijd voor de Ha Giang Loop is tussen november en april, tijdens het droge seizoen. Houd er wel rekening mee dat het in de maanden december en januari erg koud kan zijn.