Onlangs ben ik een nachtje naar Alkmaar geweest samen met mijn moeder. Een stad waar ik lang geleden wel eens geweest ben, dus er was voor nu nog genoeg te ontdekken. We hebben lekker gewinkeld, gegeten en gedronken. In dit blog geef ik je diverse tips over leuke winkelstraatjes en goede restaurants.

Slapen bij Hofman

Via Booking.com had ik een kamer gereserveerd bij Hofman. Dit is een bekend restaurant in Alkmaar. Boven het restaurant hebben ze één hotelkamer en hier mochten wij overnachten. Het is een prachtige kamer die voorzien is van alle gemakken. De badkamer is een echte eyecatcher. Het personeel is enorm vriendelijk en het ontbijt was ook perfect! Het enige nadeel van de kamer is dat deze vlak naast de grote kerk ligt en deze luidt om het kwartier. Ik heb persoonlijk wel lang wakker gelegen van de geluiden ’s nachts. Als je een lichte slaper bent zonder goede oordoppen, zou ik de kamer dus niet aanraden, maar als je hier wel doorheen slaapt, is het zeker een uniek plekje!

’s Avonds hebben we ook bij Hofman gegeten. Het personeel had een mooi plekje voor ons gereserveerd en we hebben echt heerlijk gegeten. Er geldt een shared dining concept, waarbij je verschillende koude en warme gerechten met elkaar kunt delen. We hebben bij Hofman een hele gezellige avond gehad!

Winkelen in Alkmaar

Na aankomst op maandag zijn we meteen de stad ingedoken. We konden onze koffers achterlaten bij het hotel en hebben hier een kopje koffie gedronken met een lekker taartje. Vervolgens liepen we zo de Langestraat in. Dit is de bekendste winkelstraat van Alkmaar, waar je alle grote ketens kunt vinden. Halverwege de Langestraat zit boutique Mi Vida, een prachtige winkel met leuke kleding, sieraden en woonaccessoires. Ze hebben ook een webshop, waar je alvast een kijkje kunt nemen.

Vanuit de Langestraat liepen we richting Fnidsen. Dit is een oude winkelstraat in het middeleeuwse centrum van Alkmaar. De straat loopt van de Bierkade tot aan de Mient. In deze straat vind je heel veel leuke boutiques. Het is een heel gezellig straatje met leuke winkeltjes. Ik ben hier erg goed geslaagd! ’s Middags hebben we geluncht bij De Buren aan het water. Ik zou het broodje Asian Chicken zeker aanraden. Wij hebben hier gezellig gezeten.

Egmond aan Zee

Op dag twee begonnen we met een lekker ontbijt bij Hofman. Vervolgens hebben we onze spullen gepakt en zijn we terug naar de auto gelopen. Deze hadden we geparkeerd om Parkeerterrein Parcade in Overstad. Dit terrein ligt op vijf minuten lopen van het centrum van Alkmaar en je kunt hier parkeren voor €3,30 per dag. Heel voordelig dus! Ook ’s nachts hebben wij hier de auto laten staan.

Vanuit Alkmaar zijn we binnen 20 minuten naar Egmond aan Zee gereden. Dit dorpje heeft één hoofdstraat waar je heel vee leuke winkeltjes vindt. Je waant je hier een beetje op Ibiza, vanwege het grote aanbod aan kleurrijke jurkje, hoeden, tassen en strandaccessoires. Leuk om even doorheen te lopen! Vanuit de hoofdstraat loop je zo het strand op, waar wij lekker hebben gelegen de rest van de middag. Om 15.00 uur zijn we aangeschoven bij Nautilus aan Zee. Hier hebben we heerlijk geluncht, voordat we weer naar huis zijn gereden.

Alkmaar in het kort

Wij hebben onwijs genoten van ons tripje! Alkmaar is een hele sfeervolle, gezellige stad, waar je goed kunt winkelen en lekker kunt eten. Ik heb van tevoren veel tips gekregen voor leuke restaurants in Alkmaar en omdat ik niet alles kon bezoeken in twee dagen, zet ik ze hieronder nog even op een rij.