September 2021 kon ik na een heftig coronajaar eindelijk weer op vakantie naar het buitenland. Ik heb hier zo lang naar uitgekeken en uiteindelijk was het dan zo ver, dé roadtrip door het prachtige Italiaanse Toscane. Wij begonnen onze reis in La Spezia, waar we de Cinque Terre hebben bezocht. Vervolgens reden we door naar de stad Lucca en naar het mooie San Gimignano. In dit blog geef ik je een inkijkje in mijn ‘reisdagboek’ en lees je alles over onze reis op het vasteland van Toscane. Benieuwd naar het vervolg? Lees dan het blog over onze eilandtour op Elba.

La Spezia, Cá Leon

09-09-2021

Ik heb zo lang op deze dag gewacht! Eindelijk weer op vakantie naar het buitenland. Om 16.45 uur zijn we vertrokken vanuit Montfoort. Op weg naar Freiburg in Duitsland, waar we overnachten in een Ibis-hotel langs de snelweg. Dit om de reis op te splitsen en vrijdag gewoon fris en fruitig op onze eerste bestemming aan te komen: La Spezia in het noorden van Toscane. Hier zullen we drie nachten verblijven.

10-09-2021

We hebben allebei goed geslapen en zijn klaar voor de tweede etappe van onze reis. Nog 7 uur te gaan. Om half 5 kwamen we aan bij ons verblijf: Ca Leon in La Spezia. De eigenaresse was niet aanwezig, maar toen we haar belden, was ze er met 5 minuten. Ze liet ons de kamer zien en gaf waardevolle tips over de omgeving. Ook kregen we een lijst met leuke restaurants waar voornamelijk locals eten. Eén daarvan was Al Settimo Cielo, een sfeervol restaurant op een berg met uitzicht over zee. Hier hadden we om half 10 gereserveerd. We hadden een mooie tafel met uitzicht op zee. Het was al donker, dus alles was verlicht. We vermaakten ons hier prima. 12 euro voor een flesje wijn, bediening die maar door ratelt in het Italiaans, reusachtige pizza’s om met elkaar te delen, kortom: een op en top Italiaans tafereel op een plek, waar wij zelf als toeristen nooit heen waren gereden. Dat zijn vaak de mooie verassingen. Om half 12 reden we zigzaggend over een steile bergweg weer terug naar ons verblijf. Dat vind ik toch maar spannend in het donker. Desalniettemin zijn we veilig boven gekomen en nu liggen we lekker in ons bedje. Morgen vroeg uit de veren om een dag de Cinque Terre te bezoeken.

Uitzicht Spezia

11-09-2021

Vanmorgen stond de wekker om 7.00 uur. We hebben ons klaargemaakt en daarna konden we in de gemeenschappelijke ruimte van ons ‘hotel’ een lekker Italiaans ontbijtje halen voor €3 p.p. Italianen houden van zoet, dus we kregen dan ook zoete croissants, zoete broodjes en uiteraard Italiaanse koffie of espresso. We namen het ontbijt mee naar onze kamer en aten op ons balkon met uitzicht op zee. Om 8.30 uur reden we richting de haven, waar we onze auto konden parkeren in de parkeergarage. Vanuit hier liepen we naar de boot die om 9.15 uur vertrok richting Cinque Terre. We kochten allebei een dagkaart, waarmee we de hele dag op en af kunnen stappen tussen de 5 dorpjes.

Roadtrip Toscane

We besloten meteen door te varen naar het laatste dorpje, Monterosso, een tocht van ruim twee uur varen. Je kunt onderweg alle andere dorpjes zien liggen vanaf zee. Monterosso is het grootste dorp van de vijf. Hier vind je ook een strand waar je ligbedjes kunt huren. Vanaf de kade loop je zo het dorpje in, waar je veel terrassen en kleine winkeltjes ziet. Er hangt een leuk sfeertje. We besloten een klein hapje te eten aan het strand en bestelden een Aperol. Het was pas 12.00 uur, maar we hebben immers vakantie! Na dit hapje en drankje zijn we naar boven gelopen. Bovenop de berg ligt een hele mooie begraafplaats met indrukwekkende graven. Dit is de zware tocht omhoog zeker waard.

Eenmaal weer beneden zijn we op de boot gestapt naar Vernazza, het vierde dorpje op de route vanaf La Spezia gezien. Vernazza is een stukje kleiner en was erg druk. Het opgespoten zandstrand en de rotsen lagen vol met zonaanbidders. Ook alle terrassen zaten vol. We hebben een kort rondje gelopen door Vernazza en zijn ruim een uur later weer op de boot terug naar La Spezia gestapt. Onderweg kwamen we nog een keer de eerste drie dorpjes tegen. Ik heb van tevoren veel gelezen over Cinque Terre en had hierdoor vrij hoge verwachtingen. Deze werden echter niet helemaal waargemaakt. De dorpjes zijn klein en vol en ik vond het aanbod van leuke winkeltjes erg tegenvallen. Ook komen de kleuren van de huizen in het echt niet over, zoals op de foto’s te zien is op internet. Desondanks waren de boottochten erg mooi. Vanaf het water kan je veel zien van de omgeving. Ik ben dus blij dat we hiervoor gekozen hebben en niet voor de trein.

Het was een leuke en geslaagde dag, maar ik zou Cinque Terre niet per se een bucketlist-item noemen. Eenmaal terug in de haven van La Spezia zijn we vanaf de kade richting het centrum van de stad gelopen. Hier waren alle winkels nog open en ook de terrassen zaten vol. We hebben een klein rondje gelopen en zijn vervolgens neergestreken op een terras voor een hapje en een drankje. Vervolgens zijn we terug naar ons verblijf gereden, waar we lekker een avondje op ons balkon hebben doorgebracht.

12-09-2021

Vandaag zijn we de dag weer begonnen met een heerlijk ontbijt op ons zonnige balkonnetje. Daarna zijn we vertrokken richting het strand van San Terenzo. Hier hebben we de ochtend doorgebracht. Het was drukbevolkt met allemaal locals, waarschijnlijk omdat het zondag was, maar dit stoorde niet. Er hing een gezellige sfeer. Om 13.00 uur hebben we snel een pastaatje gegeten, want er stond iets leuks op de planning voor de middag. We gingen namelijk naar een voetbalwedstrijd van La Spezia tegen Udinese, een club uit Noord-Italië. Het stadion ligt op 15 minuten lopen van ons appartement, dus we waren er zo. We zaten op de tribune tussen een groep fanatieke Italianen. De scheldwoorden vlogen je om de oren (Ja, ik heb alle kreten even vertaald). Ik begrijp inmiddels waarom het vrouwen afschrikt om deze wedstrijden te bezoeken, maar dit tij wil de club graag keren door vrouwen de helft minder te laten betalen dan de heren. Mocht je dit dus een keer mee willen maken, koop dan vooral een kaartje en ga een keertje kijken. Na de wedstrijd zijn we terug naar onze kamer gelopen en hebben we een drankje gedaan. Vervolgens zijn we gaan douchen en omkleden voor ons diner bij La Locanda del Gallese in een dorpje verderop, Biassa. Hier zaten we in een hele sfeervolle partytent met allemaal locals, waardoor het echt voelde als een grote huiskamer.

La Spezia-Udinese

13-09-2021

Vandaag rijden we door naar de volgende bestemming, de stad Lucca. We rijden niet zomaar over de snelweg, maar volgen een kustroute langs Montemarcello. Hierdoor zie je net iets meer van de omgeving.

Ons verblijf in La Spezia is erg goed bevallen. De accommodatie lag op een prachtige plek met een heel mooi uitzicht. De kamer was schoon en van alle gemakken voorzien. De host was goed bereikbaar en hielp ons diverse keren met het vinden van een leuk restaurant of tips voor het strand. De stad zelf is gezellig en je kunt er leuk winkelen, maar voor het echte Italiaanse gevoel moet je hier niet zijn. Het is echter een leuke tussenstop voor een paar dagen, zeker als je fan bent van het voetbal.

Lucca, Villa San Donato B&B

13-09-2021

Eenmaal aangekomen in Lucca werden we vriendelijk onthaald door de host van onze B&B Villa San Donato. De B&B heeft een grote tuin met verschillende zitjes, waar je heerlijk kunt zitten om een boek te lezen, een drankje te doen of serie te kijken. Vanuit het verblijf loop je binnen 5 minuten naar het centrum van Lucca. We konden meteen op onze kamer. Deze was lekker ruim en van alle gemakken voorzien. We pakten snel de noodzakelijke spullen uit en zijn vervolgens richting de stad gelopen om deze te verkennen. Het centrum is erg sfeervol met smalle straatjes, mooi pleinen en diverse kerken. We zijn meteen op zoek gegaan naar een pizzeria voor een goede lunch. ’s Middags hebben we lekker in de tuin van ons verblijf gezeten.

Voor het diner hadden we een tip gekregen van onze host: Trattoria Da Gulio. Dit was werkelijk een prachtig en zeer uniek plekje onder een brug. Mijn geluk kon echt niet op deze avond! Hoe blij kan je worden van een prachtig restaurant en heerlijk eten.

14-09-2021

Vandaag staat de wandeling over de stadsmuur van Lucca op de planning. Om Lucca heen loopt een historische stadsmuur van 5 km. Hier kun je overheen wandelen of fietsen en ondertussen bekijk je de stad vanaf een afstandje. Tussendoor weken we even af van de route om een korte tussenstop te maken bij het stadion van Lucca. Toevallig ging hier net iemand naar binnen om het gras te maaien, dus we konden er snel even achteraan om wat foto’s te maken van de binnenkant. We hebben geluncht op Piazza dell’Anfiteatro, op dit plein heeft vroeger een Amfitheater gestaan en momenteel staan er huizen in precies dezelfde vorm als het theater. Dit ziet er heel tof uit. Op het plein zijn veel terrassen te vinden. Een beetje toeristisch misschien, maar wel erg gezellig. Ik at hier de lekkerste ceaser salade ever!

Lucca Stadion

Ook deze middag hebben we ons even teruggetrokken in de tuin van het verblijf. ’s Avonds aten we wederom in een restaurant die we als tip kregen van de host: Ristorant Caffetteria San Colombano op de stadsmuur van Lucca. Mocht je fan zijn van romige truffelpasta, moet je die hier zeker bestellen!

San Gimignano, Hotel San Michele

15-09-2021

Vandaag rijden we door naar San Gimignano, een historisch dorp gelegen op een berg. San Gimignano is voor ons de ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan de steden Siena en Volterra. Het weer is iets minder dan we gewend zijn de afgelopen dagen. Ik hoopte meteen een duik te kunnen nemen in de te gekke infinity pool van ons Hotel San Michele, maar dat liet vanwege de regen even op zich wachten.

’s Avonds hebben we voor het eerst de stad bezocht. Dit was ongeveer 20 minuten lopen vanaf het hotel. Ik keek echt m’n ogen uit, zoveel mooie panden, schattige winkels en toffe restaurants. De sfeer gonst door de stad en je zit bijna overal wel goed voor een borrel of etentje. Wij namen plaats bij Bar Pasticceria Mandorlato. Hier hebben we heerlijk gegeten. In de bediening lopen oudere, Italiaanse mannen die ons heel leuk hebben geholpen. Je zit midden in de stad, waar het leven ’s avonds gewoon doorgaat. We hebben hier echt een top avond gehad!

16-09-2021

Vandaag staat een bezoek aan Volterra op de planning. Deze stad ligt op een halfuur rijden van San Gimignano. We hebben de ochtend rustig opgestart en zijn vervolgens richting Volterra gereden. We hebben geparkeerd op een gratis parkeerterrein aan de rand van de stad. Via de trappen loop je direct de stad in. Hier hebben we even een drankje gedaan en een plannetje gemaakt. Vervolgens zijn we de stad gaan verkennen. Volterra kun je wel een beetje vergelijken met San Gimignano, maar dan groter. Er zijn veel smalle straatjes, mooie kerken en pleinen en veel horeca. Voor een lekkere lunch kun je beter plaatsnemen in een van de zijstraatjes en niet op de toeristische pleinen. Het oude stadstheater is ook een bezoekje waard. Van bovenaf kijk je op de overblijfselen van het theater en daarnaast heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Vergeet in Volterra vooral ook niet wat lokale producten te shoppen in één van de delicatesse zaken om mee te nemen naar huis!

Roadtrip Toscane Volterra

’s Avonds aten we in één van de meest sfeervolle restaurants, waar ik ooit ben geweest: Osteria del Castagno. Het was net de Efteling! Allemaal verschillende zitjes, steeds weer anders ingericht, sfeervolle verlichting, prachtig servies. Als ik terug denk aan onze T-bone steak loopt het water me weer in de mond. Tot nu toe heb ik hier het lekkerst gegeten van de hele vakantie en de ambiance was zo fijn, de wijn heerlijk en de bediening uiterst vriendelijk.

17-09-2021

Na een stedentrip naar Volterra stond vandaag Siena op de planning. Siena is een grotere stad die tot de belangrijke toeristische trekpleisters van Italië behoort, vanwege het goed behouden middeleeuwse stadsbeeld en de bijzondere geschiedenis van de stad. Wanneer je hier voor het eerst komt, kun je je prima een dag vermaken met het ontdekken van de stad, alle kerken, pleinen en bijzondere winkels. Aan horeca geen gebrek, dus ook hier kun je lekker lunchen of dineren. Wij begonnen met een cappuccino aan het bekendste plein van Siena, de Piazza del Campo. Dit plein vormt het hart van Siena en zoals alle wegen naar Rome leiden, leiden alle leuke straatjes in Siena naar dit plein.

Gedurende ons verblijf in San Gimignano hebben we ’s avonds al een paar keer geprobeerd te eten bij restaurant Le Vecchie Mura. Dit bleek echter een lastige opgave, want er stond elke avond een lange rij en reserveren was niet mogelijk. Vanavond besloten we het weer te proberen. We gingen in de rij staan en kregen een tafel aangewezen met een uur wachttijd. In de tussentijd mochten we achter in de tuin gaan zitten, waar een hapje en een drankje voor ons klaar stonden. Al na 20 minuten werden we geroepen dat onze tafel vrij was. Nu zul je je afvragen wat dit restaurant zo bijzonder maakt? Het ligt aan de rand van San Gimignano in een prachtige tuin, waar je uitzicht hebt over het Toscaanse landschap. We hebben erg genoten van deze avond en ook lekker gegeten!

18-09-2021

Onze laatste dag op het vasteland, voordat we oversteken naar Elba. Omdat we San Gimignano nog niet bij daglicht hebben gezien, besluiten we deze ochtend naar de stad te gaan om nog een rondje te lopen en wat streekproducten te scoren. In San Gimignano zit een hele mooie Furla-winkel. Omdat ik zelf een paar tassen heb van dit merk, werd ik enorm enthousiast bij het zien van deze winkel. Hier moest ik dus wel even naar binnen. Na ons rondje door de stad hebben we geluncht met een typisch Italiaans vleesplankje en een glas wijn uit de streek. Vernaccia di San Gimignano is een droge witte wijn die uitsluitend geproduceerd wordt in de Italiaanse gemeente San Gimignano in de regio Toscane. Hier hebben we dus ook een paar flesjes van mee naar huis genomen.

Einde van de middag gingen we op weg naar een van de leukste uitjes van deze vakantie. We hebben een kookcursus gevolgd bij Montese Cooking Experience in een prachtig Italiaans buitenhuis in de bergen met uitzicht over de wijnvelden. In een groep van 10 hebben we zelf pasta, ravioli, brood, pork en tiramisu gemaakt. De chefkok was ontzettend leuk en professioneel en had onwijs veel humor. Hij praatte vloeiend Engels, waardoor de cursus heel goed te volgen was. We dronken wijn uit de streek en hadden het erg gezellig met elkaar. Na een boeiende cursus, hebben we met z’n allen gegeten en dit was het beste Italiaans dat we deze vakantie gegeten hebben! Deze cursus zou ik iedereen aanraden, want het is ontzettend leuk, je leert heerlijk koken met verse, natuurlijke ingrediënten en als kers op de taart leer je een leuke groep met nieuwe mensen kennen van over de hele wereld.

Deze avond was een super afsluiter van het eerste deel van onze vakantie! Morgen pakken we de boot naar Elba, waar we de komende week zullen verblijven. Ben je benieuwd naar onze eilandtour op Elba? Houd dan het blog van Elba in de gaten. Mocht je een betere indruk willen krijgen van Toscane, dan heb ik goed nieuws! De hele vakantie staat namelijk op video en kun je terugkijken op mijn YouTube-kanaal.